DREPTURILE PACIENTULUI
Drepturile dumneavoastră sunt garantate prin Legea Nr. 46/2003 din 21 ianuarie 2003-Legea drepturilor pacientului.
Pacientul are următoarele drepturi:
- dreptul la informația medicală;
- dreptul la consimțământ;
- dreptul la confidențialitatea informațiilor și viață privată;
- drepturi în domeniul reproducerii;
- dreptul la tratament și îngrijiri medicale
- Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate de care societatea dispune, în conformitate cu resursele umane, materiale și financiare
- Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoană umană, fără nici o discriminare
- Pacientul are dreptul de a cunoaște numele medicului curant, precum și al personalului medical implicat în îngrijirea sa
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra serviciilor oferite de spital pentru îngrijirea medicală, confortul și siguranța sa, precum și asupra modului în care le poate utiliza
- Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor și obiceiurilor pe care trebuie să le respecte pe durata spitalizării
- Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervențiilor medicale propuse, a riscurilor potențiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului și nerespectării recomandărilor medicale, precum și cu privire la date despre diagnostic și prognostic, într-o manieră deschisă, respectuoasă și clară
- Pacientul are dreptul de a decide dacă mai dorește să fie informat în cazul în care informațiile prezentate de către medic i-ar cauza suferință și are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat și de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său
- Pacientul are dreptul de a participa la deciziile privind îngrijirea medicală și planul de tratament, inclusiv prin manifestarea consimțământului atunci când este necesar
- Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o intervenție medicală asumându-și, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecințele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului
- Pacientul are dreptul de a cere și de a obține o altă opinie medicală
- Toate informațiile privind starea pacientului, rezultatele investigațiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidențiale chiar și după decesul acestuia
- Informațiile cu caracter confidențial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul își dă consimțământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres
- Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord scris, anexat la foaia de observație clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieții pacientului, cât și după decesul pacientului, la informațiile cu caracter confidențial din foaia de observație
- Pacientul are acces la datele sale medicale
- Pacientul sau persoana desemnată în mod expres de acesta, prin acordul scris, are dreptul să primească, la externare, un rezumat scris al investigațiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării și, la cerere, o copie a înregistrărilor investigațiilor de înaltă performanță, o singură dată.
- Pe parcursul spitalizării beneficiați de tratament gratuit. Uneori se poate întâmpla ca medicamentele sau alte materiale necesare tratamentului bolii pentru care ați fost internat să nu poată fi oferite de spital. În această situație, dacă este necesar să achiziționați medicamente pentru tratamentul bolii pentru care ați fost internat pe parcursul spitalizării acestea vă vor fi decontate de către spital ulterior. Pentru a vă fi decontate trebuie să depuneți o cerere la secretariatul unității noastre, însoțită de rețeta parafată de medicul dumneavoastră și de factura sau bon fiscal. Decontarea medicamentelor sau a altor materiale sanitare poate fi realizată doar dacă acestea sunt recomandate prin rețetă de către medicul care vă îngrijește
- Personalul medical sau nemedical nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările legale de plată din cadrul unității sanitare
Mai multe citește aici: LEGE Nr 46 din 2003
OUG 6_2023 modificare art 24 Legea drepturilor pacientul
OBLIGAȚIILE PACIENTULUI
Pe parcursul internării în Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia aveți obligația:
- De a trata cu respect și considerație toate persoanele întâlnite în spital (personalul medico-sanitar, voluntari, pacienți și familiile lor, alți vizitatori ai spitalului)
- De a respecta și păstra ordinea și liniștea în spital
- De a păstra curățenia în salon/rezervă/spații comune
- De a respecta intimitatea și confidențialitatea celorlalți
- De a colabora cu echipa medicală și de a oferi toate informațiile cu privire la starea de sănătate (istoricul medical, alergii, medicamentele luate etc.)
- De a respecta tratamentul și regimul alimentar stabilit împreună cu medicul curant
- De a informa personalul medical asupra oricărui simptom, semn (spre exemplu, febră, alergii, diaree, vărsături, infecții ale pielii sau orice alte stări de boală) sau oricărei modificări a stării de sănătate, apărute în timpul tratamentului administrat
- De a adresa întrebări atunci când nu înțelege procedurile sau planul de tratament stabilit de medicul curant
- De a nu părăsi incinta spitalului decât cu aprobarea medicului curant și pentru situații întemeiate
- De a nu introduce și/sau consuma băuturi alcoolice ori substanțe periculoase sau interzise de lege
- De a nu fuma în incinta spitalului
- De a informa, după caz, echipa de conducere a spitalului, medicul șef de secție sau asistenta șefă, orice încălcare a drepturilor dumneavoastră ca pacient
REGULI PENTRU PREVENIREA INFECȚIILOR ASOCIATE ASISTENȚEI MEDICALE
Siguranța pacienților și a vizitatorilor este o prioritate pentru Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia. La nivelul spitalului funcționează departamentul de Supraveghere și Prevenire a Infecțiilor Asociate Asistenței medicale, care supraveghează condițiile de igienă spitalicească, dezinfecția și sterilizarea în scopul prevenirii infecțiilor asociate asistenței medicale. Infecțiile asociate asistenței medicale sunt acele boli care pot să apară pe parcursul spitalizării și pot fi afecțiuni virale, dar și bacteriene, pentru care pacientul poate necesita tratament suplimentar sau prelungirea duratei de spitalizare. Posibile cauze sunt: deficiențe de igienă, sterilizare, manevre sau îngrijiri medicale, nerespectarea regulamentelor de către pacienți sau vizitatori.
- Folosiți obiectele dumneavoastră personale de igienă
- SPĂLAȚI-VĂ PE MÂINI la intrarea și la ieșirea din salon, după folosirea grupului sanitar, înainte și după masă, etc.
- FOLOSIȚI SERVEȚELE DE UNICĂ FOLOSINȚĂ SAU BATISTA ori de câte ori este nevoie (tuse, strănut)
- RESPECTAȚI ÎNTOCMAI INSTRUCȚIUNILE PERSONALULUI MEDICAL
- IGIENA PERSONALĂ ESTE OBLIGATORIE zilnic (în cazul pacienților imobilizați este asigurată de personalul secției)
- Serviți masa respectând instrucțiunile personalului medical
- Este interzisă păstrarea bagajelor în salon, sub paturi. Îmbrăcămintea cu care ați venit o veți duce la garderobă
- Respectați indicațiile personalului medical cu privire la depozitarea alimentelor și colectarea deșeurilor
- Păstrați curățenia, ordinea și integritatea obiectelor sanitare, a mobilierului și lenjeriei din dotarea salonului